E. P. I. Zentrum
Aktuell

E. P. I. Zentrum

Die 11. Performance Art Konferenz
3. bis 6. April 2003 in Essen

Das Thema | Das programm | Die Künstler | Wegbeschreibung | www.epi-zentrum.org

Performance Art in NRW / 2003
14. MÄRZ 2003, 19.30 Uhr

maschinenhaus essen - produktionsort der Künste
Gelände Zeche Carl, Wilhelm Nieswandt Allee 100
45326 Essen

Margit Leisner / Brasilien

I‘m thinking the text as a simile of the transportation of my body to Germany. That leads me to think text (any) as a double of myself. I have figured that the contents vary in conversation so conversation is
essencial and the contents inessencial. Performance events provide means of tranference of bodies and transit.
Transit is essencial. Performance events inessencial. In case you consider that a text would provide means for multiplying occasions of transport and transit I would state the first paragraph of Giordano Bruno‘s "de magia".

Melati Suryodarmo / Indonesien / D

"The Promise" Performance, living installation, long duration
the performance: I appear with the long hair and red dress, sit on the floor and hold the lever. I hold the row lever and move in the space. I put sometimes my hands inside the lever. I change my gestures while holding the lever into various positions, inspired by the images of ikones.
the idea:
In Java, we have a very famous idiom of "eat the lever!" which has always been translated as to be introvertive with a problematic life, and not speaking out what man feels. Lever has its organic function which conserve all the bad stuff of the body. Eating your own lever means bringing your own life into the death.
The hair, is the womens crown, which can be a strong sexual attraction or seduction. I intend to prolonge and spread out the meaning of beauty of the womens long hair, by using deconstructive action and object. As the hair has its extrem length, it destructs the border between all values of elegance and monsteriousity. Turning back to the javanese myth, concerning the Ramayana and mahabharata stories, after killing the victim, the demons eat its lever...

Harald Hofmann / D

Im Zusammenhang meiner Arbeit, versuche ich mich vom Begriff und den Definitionen des Performance-Künstlers zu distanzieren. Da ich den formalen Aspekt - die Ebene der Erscheinung als ein Mittel zum Zweck verstehe, tritt das definierte Spezifikum der Performance in den Hintergrund.
Ich bediene mich einer solchen Möglichkeit wie auf einem syntaktischen Feld, um aus einem Prozess, Bilder zu entwickeln und zu realisieren.
Die Qualität der Performance stellt für mich eine Möglichkeit dar, eine andere ist die Zeichnung, zuweilen auch die Fotografie, oder die Installation - deren Begriffskategorisierung eben so problematisch ist.
Der Diskurs der Performance, ihr Kontext ist hiermit nicht weniger von Bedeutung, als der anderer künstlerischer Handlungsweisen und Erscheinungen...

Informationen:
maschinenhaus essen - produktionsort der künste
Gelände Zeche Carl - Wilhelm Nieswandt Allee 100, D - 45326 Essen
Telefon: 0049 201 837 84 24, +221 24 51 15, +221 76 34 28 Fax: 0201 83 78 425


ASA-Newsletter