E. P. I. Zentrum
Aktuell
Performance Art in
NRW / 2003
14. MÄRZ 2003, 19.30 Uhr
maschinenhaus essen - produktionsort der Künste
Gelände Zeche Carl, Wilhelm Nieswandt Allee 100
45326 Essen
Margit Leisner /
Brasilien
Im thinking the text as a simile of the transportation of my body to Germany. That
leads me to think text (any) as a double of myself. I have figured that the contents vary
in conversation so conversation is
essencial and the contents inessencial. Performance events provide means of tranference of
bodies and transit.
Transit is essencial. Performance events inessencial. In case you consider that a text
would provide means for multiplying occasions of transport and transit I would state the
first paragraph of Giordano Brunos "de magia".
Melati Suryodarmo /
Indonesien / D
"The Promise"
Performance, living installation, long duration
the performance: I appear with the long hair and red dress, sit on the floor and hold the
lever. I hold the row lever and move in the space. I put sometimes my hands inside the
lever. I change my gestures while holding the lever into various positions, inspired by
the images of ikones.
the idea:
In Java, we have a very famous idiom of "eat the lever!" which has always been
translated as to be introvertive with a problematic life, and not speaking out what man
feels. Lever has its organic function which conserve all the bad stuff of the body. Eating
your own lever means bringing your own life into the death.
The hair, is the womens crown, which can be a strong sexual attraction or seduction. I
intend to prolonge and spread out the meaning of beauty of the womens long hair, by using
deconstructive action and object. As the hair has its extrem length, it destructs the
border between all values of elegance and monsteriousity. Turning back to the javanese
myth, concerning the Ramayana and mahabharata stories, after killing the victim, the
demons eat its lever...
Harald Hofmann / D
Im Zusammenhang meiner Arbeit,
versuche ich mich vom Begriff und den Definitionen des Performance-Künstlers zu
distanzieren. Da ich den formalen Aspekt - die Ebene der Erscheinung als ein Mittel zum
Zweck verstehe, tritt das definierte Spezifikum der Performance in den Hintergrund.
Ich bediene mich einer solchen Möglichkeit wie auf einem syntaktischen Feld, um aus einem
Prozess, Bilder zu entwickeln und zu realisieren.
Die Qualität der Performance stellt für mich eine Möglichkeit dar, eine andere ist die
Zeichnung, zuweilen auch die Fotografie, oder die Installation - deren
Begriffskategorisierung eben so problematisch ist.
Der Diskurs der Performance, ihr Kontext ist hiermit nicht weniger von Bedeutung, als der
anderer künstlerischer Handlungsweisen und Erscheinungen...
Informationen:
maschinenhaus essen
- produktionsort der künste
Gelände Zeche Carl - Wilhelm Nieswandt Allee 100, D - 45326 Essen
Telefon: 0049 201 837 84 24, +221 24 51 15, +221 76 34 28 Fax: 0201 83 78 425
ASA-Newsletter |